Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Bełchatowie to kluczowy podmiot, który zajmuje się organizacją oraz obsługą transportu zbiorowego w granicach Bełchatowa.
Ważnym aspektem działalności tego przedsiębiorstwa jest to, że do grudnia 2008 roku MZK angażował się nie tylko w obsługę samego miasta, ale również w zapewnianie usług komunikacyjnych w szerszym zakresie, obejmującym zarówno powiat bełchatowski, jak i områdy poza jego granicami.
Historia
Historia komunikacji miejskiej w Bełchatowie sięga połowy lat 70. XX wieku, kiedy to na lokalnych drogach zagościły pierwsze autobusy. Początkowo były one częścią Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego z Piotrkowa Trybunalskiego. W tym czasie uruchomiono linię nr 10, kursującą na trasie Bełchatów – Piotrków Trybunalski. 25 października 1978 roku zainaugurowano pierwsze linie miejskie, które były obsługiwane przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Piotrkowie Trybunalskim, tj. Zakład Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie. Na tym etapie wykorzystywano autobusy Autosan H9-35, produkowane przez firmę Autosan z Sanoka. Zajezdnia funkcjonowała wówczas na terenie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przy ul. Harcerskiej.
W 1979 roku nastał czas intensywnej rozbudowy komunikacji miejskiej. 1 września powołano do życia Placówkę Terenową Komunikacji Miejskiej w Bełchatowie, która była filią Zakładu Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie. Już 5 listopada tego samego roku, na terenie wydzierżawionym od Przedsiębiorstwa Budownictwa Kolejowego w Łodzi (na ul. Wojska Polskiego 126), powstała tymczasowa zajezdnia. W 1981 roku zajezdnię przeniesiono na teren dworca PKS przy ul. Sienkiewicza, a później do bazy PKS na ul. Przemysłowej. Niestety, w tym samym roku komunikacja miejska została zlikwidowana, by wznowić działalność dopiero 15 grudnia 1982 roku. Otworzono linię okrężną Grocholice-Grocholice, a Grocholice zostały włączone do obszaru administracyjnego Bełchatowa.
Po wznowieniu działalności zajezdnia tymczasowa znów znalazła swoje miejsce na terenie bazy PKS (ul. Przemysłowa). Wówczas tabor składał się z trzech autobusów Jelcz PR110U, a w 1983 roku ich liczba wzrosła do ośmiu, gdyż zajezdnię przeniesiono na ul. Czapliniecką. Autobusy te miały za zadanie obsługę czterech linii, co miało miejsce w lipcu tego samego roku. Kolejna zajezdnia znajdowała się w bazie Elektromontażu w Zdzieszulicach Dolnych.
Dnia 26 lutego 1985 roku bełchatowska placówka komunikacji miejskiej uzyskała pełną niezależność, a tym samym powstał Zakład Komunikacji Miejskiej w Bełchatowie. Równocześnie nastąpiła reorganizacja przedsiębiorstwa, które zaczęło obsługiwać 7 linii, w tym dwie podmiejskie, oraz dwie linie międzymiejskie z Piotrkowa Trybunalskiego (22 oraz 22 bis). W 1986 roku ilość czynnych linii została ograniczona do pięciu, w tym jednej międzymiejskiej do Piotrkowa Trybunalskiego.
W dniu 1 kwietnia 1987 roku Zakład Komunikacji Miejskiej w Bełchatowie ponownie znalazł się w strukturach placówki w Piotrkowie Trybunalskim aż do 1 stycznia 1991 roku. Po rozpadzie Zakładu Piotrkowskiego, wyodrębniło się pięć niezależnych przedsiębiorstw, w tym Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie. W tym okresie zamknięto zajezdnię w Zdzieszulicach i na jej miejscu wybudowano nową zajezdnię na ul. Przemysłowej 11, która pełni swoją funkcję do dziś.
Lata 90. to czas intensywnej modernizacji i rozbudowy komunikacji miejskiej, w szczególności od lat 1994-1998. Tabor MZK Bełchatów wzrósł do obecnych 25 pojazdów. Zmieniono też status MZK Bełchatów na spółkę z o.o. na mocy uchwały Rady Miejskiej przyjętej 1 lipca 1993 roku (uchwała nr 12/II/93). Dnia 1 kwietnia 2002 roku na terenie zajezdni przy ul. Przemysłowej uruchomiono serwis pojazdów MAN. Od stycznia 2009 roku ilość obsługiwanych linii zmniejszyła się do ośmiu, by po pewnym czasie, w październiku 2010 roku, znów wzrosnąć do dziewięciu, co oznaczało wprowadzenie linii 7 na trasie Przemysłowa-Nowa/Żabia.
Zajezdnie (lokalizacja)
Historia zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji w Bełchatowie sięga lat 70. XX wieku. W tej epoce zlokalizowano ją przy ulicy Harcerskiej, gdzie funkcjonowała przez pierwszą część swojej działalności.
W latach 1979 – 1981 nastąpiła zmiana lokalizacji zajezdni, która przeniosła się na ulicę Wojska Polskiego 126.
W 1981 roku zajezdnia ponownie zmieniła swoją siedzibę, tym razem na ulicę Henryka Sienkiewicza, znajdującą się na terenie dworca autobusowego.
Rok 1981 był również czasem, kiedy zajezdnia zaczęła funkcjonować w Bazie PKS przy ulicy Przemysłowej 2, kontynuując swoją działalność aż do momentu likwidacji.
Po wznowieniu działalności w 1982 roku, ponownie korzystano z tej samej bazy, a zmiany lokalizacyjne nie były jeszcze zakończone. W 1984 roku zajezdnia przeniosła się do Zdzieszulic Dolnych, gdzie miała swoją bazę w Elektromontażu.
Od 1988 roku aktualna baza MZK znajduje się na ulicy Przemysłowej 11, gdzie do dziś realizowane są zadania związane z miejskim transportem.
Tabor
W tej sekcji skupimy się na pojeździe, którym dysponuje Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie. Przedstawiamy poniżej informacje dotyczące taboru, w tym modele autobusów, ich numery taborowe oraz okresy eksploatacji.
Model autobusu | Numer taborowy | Eksploatacja od | Eksploatacja do | _ | Ilość |
---|---|---|---|---|---|
Autosan Solina | #11 #12 | 2010 | 2022 | _ | 2 |
MAN NL 222 | #01 #02#03#04#05#06#07#08#09 | 1998 | #01, #03, #04, #05, #06, #07, #08, #09 do 2019 #02 do 2023 | _ | 9 |
Solaris Urbino 12 III | #10 #13#14#15#16#17#18#19#20 | 2022 2011 | _ | _ | 9 |
Solaris Urbino 12 IV | #21 #22#23 | 2019 | _ | _ | 3 |
Solaris Urbino 12 IV electric | #100 #101 #102 #103 | 2019
| _ | _ | 4 |
Łączna liczba pojazdów | 16 | ||||
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych w flocie | 100% |
Przypisy
- Ireneusz Owczarek prezesem MZK - ebelchatow.pl - wiadomości Bełchatów, informacje z regionu [online], ebelchatow.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Źródło informacji o aktualnej ilości taboru. [dostęp 03.02.2021 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Betrans | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Bełchatowie | PGE Górnictwo i Energetyka KonwencjonalnaOceń: Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie