Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie


Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. w Bełchatowie to kluczowy podmiot, który zajmuje się organizacją oraz obsługą transportu zbiorowego w granicach Bełchatowa.

Ważnym aspektem działalności tego przedsiębiorstwa jest to, że do grudnia 2008 roku MZK angażował się nie tylko w obsługę samego miasta, ale również w zapewnianie usług komunikacyjnych w szerszym zakresie, obejmującym zarówno powiat bełchatowski, jak i områdy poza jego granicami.

Historia

Historia komunikacji miejskiej w Bełchatowie sięga połowy lat 70. XX wieku, kiedy to na lokalnych drogach zagościły pierwsze autobusy. Początkowo były one częścią Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego z Piotrkowa Trybunalskiego. W tym czasie uruchomiono linię nr 10, kursującą na trasie Bełchatów – Piotrków Trybunalski. 25 października 1978 roku zainaugurowano pierwsze linie miejskie, które były obsługiwane przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Piotrkowie Trybunalskim, tj. Zakład Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie. Na tym etapie wykorzystywano autobusy Autosan H9-35, produkowane przez firmę Autosan z Sanoka. Zajezdnia funkcjonowała wówczas na terenie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przy ul. Harcerskiej.

W 1979 roku nastał czas intensywnej rozbudowy komunikacji miejskiej. 1 września powołano do życia Placówkę Terenową Komunikacji Miejskiej w Bełchatowie, która była filią Zakładu Komunikacji Miejskiej w Piotrkowie. Już 5 listopada tego samego roku, na terenie wydzierżawionym od Przedsiębiorstwa Budownictwa Kolejowego w Łodzi (na ul. Wojska Polskiego 126), powstała tymczasowa zajezdnia. W 1981 roku zajezdnię przeniesiono na teren dworca PKS przy ul. Sienkiewicza, a później do bazy PKS na ul. Przemysłowej. Niestety, w tym samym roku komunikacja miejska została zlikwidowana, by wznowić działalność dopiero 15 grudnia 1982 roku. Otworzono linię okrężną Grocholice-Grocholice, a Grocholice zostały włączone do obszaru administracyjnego Bełchatowa.

Po wznowieniu działalności zajezdnia tymczasowa znów znalazła swoje miejsce na terenie bazy PKS (ul. Przemysłowa). Wówczas tabor składał się z trzech autobusów Jelcz PR110U, a w 1983 roku ich liczba wzrosła do ośmiu, gdyż zajezdnię przeniesiono na ul. Czapliniecką. Autobusy te miały za zadanie obsługę czterech linii, co miało miejsce w lipcu tego samego roku. Kolejna zajezdnia znajdowała się w bazie Elektromontażu w Zdzieszulicach Dolnych.

Dnia 26 lutego 1985 roku bełchatowska placówka komunikacji miejskiej uzyskała pełną niezależność, a tym samym powstał Zakład Komunikacji Miejskiej w Bełchatowie. Równocześnie nastąpiła reorganizacja przedsiębiorstwa, które zaczęło obsługiwać 7 linii, w tym dwie podmiejskie, oraz dwie linie międzymiejskie z Piotrkowa Trybunalskiego (22 oraz 22 bis). W 1986 roku ilość czynnych linii została ograniczona do pięciu, w tym jednej międzymiejskiej do Piotrkowa Trybunalskiego.

W dniu 1 kwietnia 1987 roku Zakład Komunikacji Miejskiej w Bełchatowie ponownie znalazł się w strukturach placówki w Piotrkowie Trybunalskim aż do 1 stycznia 1991 roku. Po rozpadzie Zakładu Piotrkowskiego, wyodrębniło się pięć niezależnych przedsiębiorstw, w tym Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie. W tym okresie zamknięto zajezdnię w Zdzieszulicach i na jej miejscu wybudowano nową zajezdnię na ul. Przemysłowej 11, która pełni swoją funkcję do dziś.

Lata 90. to czas intensywnej modernizacji i rozbudowy komunikacji miejskiej, w szczególności od lat 1994-1998. Tabor MZK Bełchatów wzrósł do obecnych 25 pojazdów. Zmieniono też status MZK Bełchatów na spółkę z o.o. na mocy uchwały Rady Miejskiej przyjętej 1 lipca 1993 roku (uchwała nr 12/II/93). Dnia 1 kwietnia 2002 roku na terenie zajezdni przy ul. Przemysłowej uruchomiono serwis pojazdów MAN. Od stycznia 2009 roku ilość obsługiwanych linii zmniejszyła się do ośmiu, by po pewnym czasie, w październiku 2010 roku, znów wzrosnąć do dziewięciu, co oznaczało wprowadzenie linii 7 na trasie Przemysłowa-Nowa/Żabia.

Zajezdnie (lokalizacja)

Historia zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji w Bełchatowie sięga lat 70. XX wieku. W tej epoce zlokalizowano ją przy ulicy Harcerskiej, gdzie funkcjonowała przez pierwszą część swojej działalności.

W latach 1979 – 1981 nastąpiła zmiana lokalizacji zajezdni, która przeniosła się na ulicę Wojska Polskiego 126.

W 1981 roku zajezdnia ponownie zmieniła swoją siedzibę, tym razem na ulicę Henryka Sienkiewicza, znajdującą się na terenie dworca autobusowego.

Rok 1981 był również czasem, kiedy zajezdnia zaczęła funkcjonować w Bazie PKS przy ulicy Przemysłowej 2, kontynuując swoją działalność aż do momentu likwidacji.

Po wznowieniu działalności w 1982 roku, ponownie korzystano z tej samej bazy, a zmiany lokalizacyjne nie były jeszcze zakończone. W 1984 roku zajezdnia przeniosła się do Zdzieszulic Dolnych, gdzie miała swoją bazę w Elektromontażu.

Od 1988 roku aktualna baza MZK znajduje się na ulicy Przemysłowej 11, gdzie do dziś realizowane są zadania związane z miejskim transportem.

Tabor

W tej sekcji skupimy się na pojeździe, którym dysponuje Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie. Przedstawiamy poniżej informacje dotyczące taboru, w tym modele autobusów, ich numery taborowe oraz okresy eksploatacji.

Model autobusuNumer taborowyEksploatacja odEksploatacja do_Ilość
Autosan Solina#11

#12

20102022_2
MAN NL 222#01

#02#03#04#05#06#07#08#09

1998#01, #03, #04, #05, #06, #07, #08, #09 do 2019

#02 do 2023

_9
Solaris Urbino 12 III#10

#13#14#15#16#17#18#19#20

2022

2011

__9
Solaris Urbino 12 IV#21

#22#23

2019__3
Solaris Urbino 12 IV electric#100

#101

#102

#103

2019



2023

__4
Łączna liczba pojazdów16
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych w flocie100%

Przypisy

  1. Ireneusz Owczarek prezesem MZK - ebelchatow.pl - wiadomości Bełchatów, informacje z regionu [online], ebelchatow.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
  2. Źródło informacji o aktualnej ilości taboru. [dostęp 03.02.2021 r.]

Oceń: Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie

Średnia ocena:4.94 Liczba ocen:7